Nederlandse fietscultuur immaterieel erfgoed

20-08-2019 14:28

Bij de feestelijke opening van de grootste fietsenstalling van Europa op het Stationsplein van Utrecht heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat samen met de gemeente Utrecht, NS, ProRail en de Stichting Landelijk Fietsplatform de Nederlandse Fietscultuur voorgedragen voor de nationale lijst van immaterieel erfgoed.


"Een feestelijk en belangrijk moment, want het aantal reizigers groeit en blijft groeien,” aldus staatssecretaris Van Veldhoven bij de oening van de stalling afgelopen maandag. “Vanaf vandaag kunnen in Utrecht weer duizenden reizigers extra hun fiets vlakbij hun perron kwijt. De afgelopen jaren bouwden we het aantal fietsparkeerplekken in Nederland al uit van 200.000 naar 490.000. En we zijn zeker nog niet klaar; met het extra geld dat het kabinet hiervoor uittrekt komen er nog veel meer plekken op drukke stations door het hele land.”


FIETSLAND BIJ UITSTEK | Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat fietsen onderdeel uitmaakt van de Nederlandse Identiteit. Alle Nederlanders samen fietsen zo’n 15 miljard kilometer per jaar. Daarmee is fietsen goed voor ruim een kwart van onze verplaatsingen. Zulke hoge gebruikscijfers vragen om creatieve oplossingen. Zo bouwen we in Nederland enorme fietsgarages en heuse ‘fietsflats’ om al die fietsen een plekje te geven. Met als kroonjuweel de grootste fietsenstalling ter wereld bij Station Utrecht Centraal.


“Fietsen zit in de genen van de Utrechter. Zo had Utrecht al in 1885 het eerste fietspad van Nederland,” zegt Victor Everhardt, wethouder Stationsgebied Utrecht. “Utrecht wil een mooie, gezonde, leefbare stad zijn én blijven. Daarom zetten we in op de fiets als gezond en duurzaam vervoersmiddel in een groeiende stad. De grootste fietsenstalling ter wereld past daar uitstekend bij. Ik ben er trots op dat wij deze in het Utrechtse stationsgebied hebben.”


GROOTSTE | De gemeente Utrecht, Prorail en NS realiseren en beheren gezamenlijk de fietsenstalling Stationsplein in Utrecht. Naast 12.500 parkeerplekken biedt de stalling ruimte aan 1.000 OV fietsen. De stalling is 24/7 open en gebruikers kunnen hun fiets elke eerste 24 uur gratis stallen. Verder bestaat de stalling uit drie verdiepingen en gaat er een doorgaand fietspad door de stalling zodat je aan twee kanten in en uit de stalling kunt fietsen. Een digitaal verwijssysteem helpt de fietsers makkelijk vrije plekken te vinden. Vanuit de stalling zijn reizigers zo op het perron. Utrecht Centraal is daarmee echt een mulitimodaal OV-knooppunt.


FIETSEN NÓG AANTREKKELIJKER MAKEN | Het treinverkeer groeit de komende jaren met ca. 30%. Dat merken gemeente Utrecht, ProRail en NS elke dag. Om fietsen van en naar stations nog aantrekkelijker en makkelijker te maken wordt fors geïnvesteerd in fietsvoorzieningen bij stations. De grootste fietsenstalling ter wereld is daar een voorbeeld van. Tot nu toe zijn er rond Utrecht Centraal in totaal 22.000 openbare plaatsen. De partners onderzoeken uitbreidingsmogelijkheden om aan de groei van het fietsgebruik tegemoet te kunnen komen.


“Hoe drukker onze binnensteden worden, hoe relevanter de combinatie van fiets en trein wordt. Want trein en fiets zijn beste vrienden en vullen elkaar perfect aan,”laat Roger van Boxtel, president-directeur NS, weten. “De helft van de treinreizigers komt met de fiets naar station en de groei van onze OV-fiets is overweldigend. De fiets kent in Nederland geen nadelen, mits je ‘m maar goed kunt stallen. Deze 5.000 extra plekken helpen daarbij. Zo helpen we nog meer mensen om met het openbaar vervoer te reizen.”


Ans Rietstra, directeur Projecten ProRail voegt daar aan toen dat zij al 20 jaar stallingen vernieuwen stallingen en uitbreiden. “Met de toenemende druk op de felbegeerde ruimte rondom stations wordt dat steeds lastiger. Maar een stalling als deze in Utrecht laat zien dat ons dat nog steeds lukt; we blijven het fietsgebruik naar stations stimuleren! Een duurzamer combinatie is niet denkbaar.”


Bron:  https://nieuwsfiets.nu/2019/08/20/nederlandse-fietscultuur-immaterieel-erfgoed/


Elektrische fiets kopen? Hier moet je op letten?

Het kopen van een elektrische fiets is echter een stuk ingewikkelder dan het kopen van een niet-elektrische fiets. Koop je een verkeerde, dan heb je er minder lang plezier van, kom je voor extra kosten te staan en kun je er geen optimaal gebruik van maken. Je goed voorbereiden op de aanschaf van een e-bike is daarom van groot belang. Wij hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet waarvan wij vinden dat zij belangrijk zijn om goed over na te denken bij het kopen van een elektrische fiets.

Deelfietsen worden wereldwijd steeds populairder

Volgens het adviesbureau groeit de deelfietsmarkt de komende jaren nog stevig door. Ze verwachten dat de markt jaarlijks met 20 procent zal groeien tot een waarde van 8 miljard euro in 2021. De meeste

Fietsen is veiliger geworden

Het risico op een dodelijk fietsongeval is gedaald, heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) becijferd. ‘Fietsen was al veilig in Nederland en nu blijkt het per afgelegde kilometer nog veiliger.’

Elektrische fiets kopen? Hier moet je op letten?

Het kopen van een elektrische fiets is echter een stuk ingewikkelder dan het kopen van een niet-elektrische fiets....

Deelfietsen worden wereldwijd steeds populairder

Volgens het adviesbureau groeit de deelfietsmarkt de komende jaren nog stevig door. Ze verwachten dat de markt jaar...

Nederlandse fietscultuur immaterieel erfgoed

Bij de feestelijke opening van de grootste fietsenstalling van Europa op het Stationsplein van Utrecht heeft staats...